12/6/2024

Standhaftigt brugtbilmarked – men bliver det ved?
Nyheder

Man kan roligt sige, at udviklingen på brugtbilmarkedet de seneste fire år minder om en tur i Danmarks største rutsjebane Fønix i Fårup Sommerland. Fønix tårner på sit højeste punkt 40 meter over jorden, og som passager oplever man blandt andet et halsbrækkende loop.

Brugtbilmarkedet har også været en hæsblæsende oplevelse – på godt og ondt. Priserne toppede i september 2022, hvor en brugt elbil i gennemsnit kostede 356.000 kroner, og den gennemsnitlige brugtbil kostede 202.000 kroner. Her 20 måneder senere er gennemsnitsprisen på en brugtbil 172.000 kroner og den eldrevne brugtbil koster i snit 255.000 kroner. Samme udsving ses i omsætningen på brugtbilmarkedet. I 2021 blev der handlet 446.000 brugte biler, i 2022 købte danskerne 388.000 brugte biler og nu ser vi igen salgstal på over 430.000 brugtbiler om året.

Og så er der prisrettelserne
Særligt sat i scene af Tesla i starten af sidste år, og den efterfølgende lavine af prisrettelser, der toppede ét år senere i januar i år, hvor over 23.000 biler blev sat ned i pris. Men så skete der noget. Det var som om, at såvel branchen som forbrugerne havde brug for et pusterum. De første tegn på stabile forhold så vi allerede i uge 7, og herefter blev brugtbilmarkedet stabilt i et omfang, som vi ikke har set de seneste fire år.

Baggrunden for de nye markedsforhold er grundlæggende tre faktorer.

  • Den første handler om, at priserne reelt ikke kunne falde mere, bunden var så at sige nået.
  • Men næste faktor er lige så vigtig. Forbrugerne var nemlig hurtige til at reagere på de lave priser. Grundlæggende er den danske økonomi i solid form. Der er lav arbejdsløshed, og et fint økonomisk råderum. Når så brugtbilerne falder i pris, så stimulerer det forbrugerne. Danske forbrugere er verdensmestre i at optimere deres bilhold, så når de får meget bil for pengene på brugtbilmarkedet, ja, så køber de brugte biler.
  • Sidste faktor er af ekstern karakter. Forhandlerne har fået bedre muligheder for at afsætte de biler, der ikke er relevante i Danmark udenfor vores grænser. Det gælder især dieselbilerne, men til dels også plug-in hybriderne. Dermed kan forhandlerne tilbyde relativt fornuftige byttepriser, så forbrugerne samlet oplever at gøre en god handel.

Det helt store spørgsmål er så om stabiliteten fortsætter? Min vurdering er, at så længe forbrugerne køber biler i det omfang, som vi oplever i øjeblikket, ja, så vil stabiliteten fortsætte. Men der er nogle faktorer, som branchen skal holde for øje. Dels er der risiko for en overophedning på brugtbilmarkedet. Især for elbilerne, når efterspørgslen stiger som den gør i øjeblikket. Men så længe elbilerne er til at skaffe ude i Europa, så holdes risikoen for en prisboble nede. Det samme gælder faktisk også for benzinbilerne, der allerede nu stiger marginalt i pris. Her er det min vurdering, at risikoen for en markant prisudvikling er større. Årsagen er den samme som for elbiler, men med modsat fortegn. Forstået på den måde, at nyere benzindrevne brugtbiler efterhånden er en mangelvare på det europæiske marked, og dermed stiger priserne.

Vi har set det ske i Tyskland, Spanien og Frankrig. Det kan også ske i Danmark.

 

Forfatter: Jan Lang, Århus, Juni 2024.

Kom i gang med BILINFO allerede i dag
Mere end 2000 bilforhandlere er allerede igang
Bilinfo Logo
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt os her.