2/5/2025

Jan Lang analyserer: Brugtbilmarkedet buldrer videre – men hvor længe endnu?
Nyheder
Jan Lang analyse

Efter et rekordår i 2024 kunne man forvente, at brugtbilmarkedet ville tage en puster. Men her et stykke inde i 2025 må vi konstatere, at tempoet kun er steget. Aldrig før har vi set så høje salgstal i årets første måneder – og marts måned satte hele tre rekorder: 

  • Over 65.000 transaktioner 
  • Mere end 53.000 reelle salg
  • Over 15.000 salg af brugte elbiler

Men hvad betyder det, når efterspørgslen eksploderer, og priserne samtidig falder? Er det et sundhedstegn – eller starten på en overophedning?

Normalt ville man forvente prisstigninger, når markedet er så aktivt. Men prisindekset for brugte biler faldt i marts – faktisk på tværs af alle drivlinjer. Forklaringen skal findes i den massive bevægelse væk fra forbrændingsmotorer og over mod elbiler.

Benzinbilerne, som ellers har været markedets stabile element i flere år, viser nu tydelige tegn på prisfald – især i de dyrere segmenter. Dieselbilerne fortsætter deres nedtur med stigende liggetider, selv blandt nyere modeller. Og plug-in hybriderne presses hårdt af de faldende elbilpriser, især i mellemklassen.

Men elbilerne? Ja, selv her ser vi prisfald – på trods af en markant efterspørgsel. Grunden er ikke, at de brugte elbiler bliver sat ned, men at nye elbiler introduceres til lavere priser. Det smitter hurtigt af på brugtpriserne – og forhandlerne reagerer hurtigt for at holde liggetiderne nede.

Brugtbilmarkedet nyder i øjeblikket tre klare fordele:

  1. Mangel på nye biler under 160.000 kr. Mange danskere – faktisk omkring en fjerdedel – køber bil i dette prisleje. Men udbuddet af nye biler her er næsten ikke-eksisterende. Det giver brugtbilerne frit spil.
  2. Privatleasing er blevet dyrere. Der er stort set ikke længere leasingtilbud under 2.500 kr. om måneden med lav udbetaling. De få, der findes, er enten kortvarige eller har lav appel. Dermed falder endnu en konkurrent væk.
  3. Brugte elbiler er blevet reelle alternativer. For få år siden var det utænkeligt, at en brugt elbil kunne konkurrere med en ny. Men det er nu virkeligheden, og det er med til at trække markedet op.

Selvom meget peger i retning af endnu et rekordår, er der også grunde til at være opmærksom. Geopolitisk uro – fx omkring Trump og de finansielle markeder – kan midlertidigt dæmpe forbrugernes købelyst.

En større trussel kommer dog fra politisk hold. Den nuværende usikkerhed omkring fremtidens afgiftsstruktur skaber naturlig tilbageholdenhed hos både forbrugere og forhandlere. Det er afgørende, at politikerne hurtigt og klart melder ud, hvordan de vil håndtere det såkaldte afgifts-pitstop. Uvished er gift for markedet.

Alt i alt er jeg optimist – men med åbne øjne. Brugtbilmarkedet står stærkt, og medmindre der sker noget dramatisk i verden, vil salget holde sig højt i de kommende måneder. Men udviklingen kræver fortsat opmærksomhed. Det er balancen mellem pris, efterspørgsel og politisk stabilitet, der afgør, hvor længe festen varer.

Og finder importørerne ikke en vej til at bringe de billige elbiler til landet, så skal du nok regne med, at markedskræfterne – og de mest fremme-i-skoene aktører – finder løsningen for dem.

 

Jan Lang, Århus, Maj 2025

Kom i gang med BILINFO allerede i dag
Mere end 2000 bilforhandlere er allerede igang
Bilinfo Logo
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt os her.